.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
درخواست فعالان محیط زیست گلستان از دولت

جمعی از طرفداران محیط زیست استان گلستان با ارسال نامه‌ای به استاندار خواهان عدم تعریض جاده پارک ملی گلستان شدند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن برای شمال نیوز ارسال شد، آمده است: جلوگیری از تعریض جاده پارک ملی گلستان و معرفی جاده‌های جایگزین در خارج از پارک ملی برای تسهیل و تسریع در حمل و نقل جاده‌ای از موارد بسیار مهم در این استان است که تاکنون لاینحل مانده است.

در ادامه این نامه آمده است: ما جمعی از طرفداران محیط زیست از استاندار درخواست می‌کنیم به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی این پارک، نظرات و درخواست‌های مکرر دانشگاهیان و طرفداران حفظ محیط زیست در این‌باره را که مبتنی بر قوانین و مقررات کشور است در نظر گیرند.

این نامه تاکید می‌کند: چنین دیدگاه و اقدامی موجب خواهد شد تا این پارک برای همیشه از تعرضات غیرمعقول مصون مانده و برای رفع بهانه تسهیل و تسریع در امر حمل و نقل استان از جاده‌های معرفی شده شمال پارک ملی که در عین حال نوید زندگی و آبادانی را برای حداقل 60 پارچه آبادی در مناطق محروم استان به همراه خواهد داشت، استفاده کند.

در حالی که براساس مصوبه سال 1382 هیات وزیران و تأکید اخیر رئیس‌جمهوری در سفر استانی خود به استان گلستان، وزارت راه و ترابری موظف بود نسبت به خروج جاده از پارک ملی گلستان اقدام کند، اما هنوز شاهد تخریب بخش وسیعی از پارک ملی گلستان در راستای ایمن‌سازی در برابر سیل هستیم که خود موجب ایجاد ناامنی برای حیات وحش، تعریض جاده و نیز مشکلات زیست‌محیطی فراوان در پارک ملی گلستان شده است.

پارک ملی گلستان به مساحت 91 هزار و 895 هکتار در منتها ‌الیه جنگل‌های خزری یا هیرکانی واقع است و از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی و نخستین پارک ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو به ‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در شمال شرق ایران قرار دارد.

این پارک 06/0 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد و 20 درصد گونه‌ها، 45 درصد جنس‌ها و 65 درصد تیره‌های گیاهی ایران در داخل آن قرار دارند. این پارک همچنین از ویژگی‌های منحصر به‌فرد و گونه‌های شاخصی مانند زعفران، آلمه، انجیلی و... برخوردار است.

در این پارک تنوع زیستی گسترده از جمله گونه‌های مختلف جانوری همچون مرال، شوکا، قوچ و میش، عریال، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و پرندگانی همچون هما یا کرکس ریش‌دار، دال، عقاب طلایی، دلیجه، سارگپه، کبک، تیهو، قرقاول و باقرقره وجود دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.154 seconds.